Vikten av ett bra kassasystem till restaurang

En restaurangs kassasystem är navet i hela verksamheten. Detta behöver jag förstås inte säga till människor som arbetar eller har erfarenhet av att arbeta i branschen. Nej, ni alla är förstås helt på det klara med vad ett kassasystem betyder för en restaurang. Eller i alla fall vad ett välutformat och smidigt kassasystem kan betyda för en restaurang.


Vad man däremot kan konstatera är att inte alla verksamheter har sådan lyx. Många kämpar fortfarande med utdaterade, buggiga och undermåliga system. Det är väldigt synd, för att inte säga extremt onödigt. Nu när vi kommit till en sådan framtid som möjliggör för alla restauranger att ha goda kassasystem – varför vänta? Detta kan faktiskt göra mig lite frustrerad.


Ni känner mig vid det här laget. Jag arbetar med exklusiv mat och höga priser. Däremot kan jag se lika stor njutning i att gå och köpa en varmkorv nere på hörnet. Kassasystem för restaurang är lika viktiga var man än kommer. Faktum är att man skulle kunna argumentera för att ett fint utvecklat kassasystem nästan är viktigare för en liten restaurang. Här är varför:


Gäster som kommer och äter hos mig sitter vid sitt bord i närmare 3 timmar. Vi har dessutom bara 10 bord. Att betala hos oss är därför inget som sker så jättemånga gånger på ett dygn. Om man däremot talar om mina restauranger, som hamburgarstället nere på gatan, så brukas kassasystemet många gånger i timmen. Det är därför oerhört viktigt att man förser sin verksamhet med ett system som fungerar bra. Annars skapas lätt irritation bland gäster såväl som bland personal.


Ett gott exempel på när en restaurang inte hade valt ett bra kassasystem var vid en matmarknad jag besökte. Det var lång kö som grundades i alldeles fantastiska langos. Kön blev längre och beställningarna fler. Tyvärr följde inte leveransen i samma tempo. Människor fick vänta i 1,5 timme. Vet ni varför? Därför att kassasystemet restaurangen hade valt hängde sig precis hela tiden. Det lämnade minst sagt mycket att önska.


Sedan vi skaffade Nordens bästa kassasystem till vår restaurang har allt flutit på väldigt smidigt. Det var nog den bästa investeringen jag någonsin gjort. Då talar jag om både privata investeringar och investeringar i verksamheten. Mycket, mycket bra av oss. Där ska jag inte ta mest cred heller. Det var min kollega på restaurangen, Susanna, som promotade ett nytt kassasystem. Efter lång tids övertalning gav jag med mig.


.. som tur var!