Värmepumpar i Stockholm av olika slag

Sådär ja, kära läsare! Då var det dags för ett efterlängtat inlägg. Jag brukar som bekant hålla mitt arbete borta från mina texter, men för ett tag sedan gjorde jag ett undantag. Jag berättade om mitt arbete inom värmepumpar i Stockholm, och motiverade varför jag trivdes så bra. Responsen har varit överväldigande, och jag är glad att det verkar ha kunnat inspirera så många. I mitt förra inlägg på temat värmepumpar i Stockholm talade jag huvudsakligen om tre saker: 


  1. Hur vardagen ser ut för en som arbetar med att installera värmepumpar i Stockholm. Vilka hinder man möter och hur man arbetar nära sina kollegor och i nära dialog med kunderna

  2. Hur en pump fungerar. Ska man installera värmepumpar hos folk runt om i Stockholm är det förstås grundläggande att man känner till detta. Jag talade om värmeinsamling, förångning, nedkylning och upprepning.

  3. Hur lönen ser ut för en som arbetar med bergvärme i Stockholm. Ja, någonting som naturligtvis är av intresse för alla som står och väger. Vad sjutton tjänar man på att installera värmepumpar i Stockholm?


Söker du svaren på ovanstående frågor föreslår jag att du går tillbaka och läser detta inlägg. Annars kan du gott fortsätta läsa vidare! Jag tänkte ägna detta inlägg åt att lite kort beskriva de olika värmepumpar i Stockholm som vi jobbar med. Jag återkommer med längre beskrivningar vid ett annat tillfälle. Pass på!


Bergvärme

Något av en modern klassiker inom värmepumpar i Stockholm. Få människor har väl missat att denna typ av pump har blivit oerhört populärt under de senaste två decennierna. Det handlar om att man ”plockar upp” värme från berggrunden och värmer upp huset med. Allt som blir populärt sprids falska rykten om, och så även med denna värmepump i Stockholm. Det sägs både att värmen kan ta slut och att borrningen är ett väldigt omfattande arbete. Inget av detta stämmer. Bergvärmen kan inte ta slut hur mycket vi än försöker, och borrningen tar sällan mer än 1 till 2 arbetsdagar.


Luft/Luft

Den här typen av värmepump i Stockholm är både populär och väldigt enkel att installera. Värmen utvinns direkt ur luften. Med hjälp av en rad olika steg inuti pumpen komprimeras värmen så att den når höga temperaturer. Den går sedan ut i husets värmesystem och ser till att de boende slipper bära lager på lager när det är kallt ute. Med den här typen av värmepump installerad i huset i Stockholm kan man räkna med att både spara pengar och spara på miljön!


Frånluftsvärme

Detta är en väldigt effektiv och smart lösning. En värmepump i Stockholm av typen frånluftsvärme nyttjar värmen som redan finns inuti fastigheten. Luften går ut från huset genom pumpens aggregat, men värmen stannar. Smart va?


Det finns fler varianter av värmepumpar i Stockholm än de jag just räknat upp. Jag återkommer snart igen med beskrivningar av fler. Jag kommer också att utveckla beskrivningen av ovanstående värmepumpar i Stockholm.


Ha det gott till dess!