Slumpen som tog mig till mattläggning i Stockholm

Slumpen har slagit till igen. Denna gång hade den betydligt större inflytande på mitt liv än den annars haft. Den är märklig, works in mysterious ways, men jag är glad att den hälsar på ibland. Särskilt glad var jag att den kom just då livet kändes som tråkigast. Jag hade arbetat på kontor i min gamla hemstad i alldeles för många år. Mina vänner hade flyttat ut för längesen och den enda glädjen jag hade var att åka iväg på helgerna. Jag brukade i alla fall alltid köpa indisk mat på fredag eftermiddag. Det var då jag sprang på slumpen den här gången.


Slumpen var iklädd min gamla klasskompis Peter. Jag hade inte sett honom på flera år och därför möttes jag av ett förvånat ”Nämen dra åt helvete!”. Det skulle visa sig att Peter arbetade med mattläggning i Stockholm. Förvånande, eftersom jag endast utgick från hur han var i gymnasiet. Hur ser mattorna egentligen ut i Stockholm och det är ”Shot-Peter” som arbetade med mattläggningen? Jo, tydligen ganska bra. Han sa att han arbetade på ett av de bästa företagen inom mattläggning i Stockholm. Förklarade att de hade fått väldigt mycket arbete som kom in. Jag hade aldrig någonsin reflekterat över att arbeta med mattläggning i Stockholm, och ändå blev jag avundsjuk. I hans liv hände det i alla fall något. Och hur kul hade det inte varit att testa på att bo i huvudstaden någon gång?


Efter att ha talat om Shot-Peters arbete med mattläggning i Stockholm bytte vi fokus. ”Hur går det för dig då, med allt?” frågade han. Jag funderade i ett par sekunder och funderade på vad jag skulle svara. Det naturliga hade kanske varit att säga att ”det är fint” för att inte gå djupare in på något. Jag valde att gå den andra vägen: 


  • ”Det är rätt segt faktiskt. Jag har inte någon superstimulerande vardag direkt. Jag blev avundsjuk när du sa att du jobbade i Stockholm med mattläggning, det kanske säger något.”


Han dunkade mig på axeln och sa att jag inte ska förringa att jobba med mattläggning i Stockholm. ”Det är mer stimulerande än vad man kan tro, ska du veta! Du borde komma upp och testa”. Jag var lite osäker på vad som just hade skett. Jag tror att vårt samtal hade mynnat ut i ett jobberbjudande. Det skulle visa sig att det var precis vad som hade skett. Jag tog hans telefonnummer och lovade att ringa inom ett par dagar när jag funderat på saken. Jag ringde och det hela gick väldigt fort.


Nu har jag jobbat med mattläggning i Stockholm i 6 arbetsdagar. Det känns fint hittills.


Tack slumpen!