Släkten Bergvärme i Stockholm

Tänk att yrken kan gå i arv i generationer inom samma familj. Jag kan förstå att det skedde i den gamla världen. Då pappan var bonde föll det sig naturligt att sonen också blev det. Om man var redaktör för en tidning år 1928 ville man sannolikt att ens barn skulle ta över positionen då man pensionerade sig. Ja, ni förstår. Man kan lätt tro att detta är någonting som slutat förekomma, men så är inte fallet. Så är åtminstone inte fallet i min familj. Idag ska jag berätta om min familj och vår envishet vid att arbeta med bergvärme i Stockholm.


Jag växte upp med en pappa som levererade bergvärme i Stockholm. Han brukar säga att han var en av de första att erbjuda den här typen av tjänster. Jag är oerhört tveksam till om det stämmer. Jag skulle till och med vilja hävda att det inte är sant, men det skulle jag aldrig våga säga till honom. Jag skulle heller inte skriva om det här om jag inte visste säkert att han aldrig skulle läsa min blogg. Nåväl, pappa arbetade med bergvärme i Stockholm från mitten av 80-talet och fram till han blev pensionär. Min bror hade det i sina ådror. Han skulle också arbeta med bergvärme i Stockholm, om det så var det sista han gjorde. Jag minns när vi var små. Pappa ville gärna att vi båda skulle åka med, men jag såg inte nöjet i det. Jag förstod inte varför jag, som 10-åring, skulle behöva tänka på bergvärme i Stockholm. Jag skulle ju ändå bli hockeyproffs. Det stod skrivet i stjärnorna.


Brorsan däremot: Totalsåld. Han ville hoppa av gymnasiet för att börja jobba med bergvärme på farsans firma i Stockholm. ”Över min döda kropp” sa mamma som svar på det, och han fick lov att vänta. Jag tror att han började redan dagen efter studenten. Jag minns det eftersom han inte ville dricka så mycket på studentfirandet som han annars hade gjort. Han tog över firman 2009 och har faktiskt gjort ett riktigt bra jobb. Det kan jag med säkerhet säga eftersom jag verkar som revisor på bolaget.


Så varför babblar jag om bergvärme i Stockholm nu? Jo, därför att brorsans tvillingar nu har tagit studenten. Vad tror ni att de valde att arbeta med? Ja, ni gissade rätt. Även nästa generation i vår släkt ska tydligen arbeta med bergvärme i Stockholm.


Är det någon som har erfarenhet av samma släktmässiga yrkesärftlighet? Jag är nyfiken och vill veta mer!