Samtalsämne: Smiledesign Stockholm

I förrgår var jag på dubbeldejt med min sambo. Paret vi skulle träffa bestod av en gammal klasskompis till sambon och dennes partner. Det var en trevlig kväll och det föll sig liksom naturligt att de skulle prata minnen. Detta gjorde att jag ofta hamnade med Per, som mannen hette. Han var trevlig men inte överdrivet pratglad. Jag undrade flera gånger om det berodde på mig eller om han bara var sådan av naturen. För att bryta isen ställde jag tidigt frågan vad han jobbade med. ”Smiledesign i Stockholm, här borta bara. Väldigt nära” svarade han.


Vad fan kunde det betyda? Smiledesign, i Stockholm? Hur kunde jag ha missat detta uttryck i alla år. Jag förklarade för honom att jag inte visste att Stockholm erbjöd något som hette smiledesign. Han svarade då att detta var en typ av estetisk tandvård som inte funnits sådär superlänge. Det förklarade delvis saken, förstås. Jag måste säga att det är få saker som gör mig så nyfiken som när jag får reda på att folk sysslar med väldigt specifika saker. En gång träffade jag en person som var dart-expert. Detta var förstås i England och hans arbete var alltså att konsulta i Dart. Inte för att han nödvändigtvis var överdrivet duktig själv. Mest för att han hade så otroligt bra koll på pilar. Vilka pilar som var bäst för olika typer av spelare. Jag visste inte ens att det fanns olika typer av spelare. Men nog om Dart och tillbaka till detta smiledesign i Stockholm.


”Vad innebär det att jobba med smiledesign i Stockholm?” frågade jag. ”Är det omväxlande? Vilka är det som vill eller behöver få sina smajl korrigerade? Vad tycker du om mina gaddar?” sa jag och försökte vara rolig. Sedan märkte jag på hans artiga leende tillbaka att jag inte var den första som hade gjort så. Spärrat upp munnen och lutat mig framåt för att sedan skratta åt mitt eget skämt. Han började berätta att det var människor i Stockholm, i väldigt olika åldrar, som sökte sig till smiledesign.


”Men varför?” kastade jag ur mig. Han förklarade att psykisk ohälsa ofta kommer av dåligt självförtroende utseendemässigt. Många människors missnöje med sitt utseende kommer i sin tur av skeva tänder. ”Saken är den att allt fler inser att smiledesign i Stockholm kan lösa ganska stora problem med förhållandevis små medel”. Jag frågade om han, på riktigt, kunde göra en bedömning av mina gaddar och säga vad han hade gjort om han fick fria händer.


Svaret rapporteras nästa vecka.