Richards fälgar

Snacka om att grupptryck är något högst verkligt. Det blev tydligt för mig sedan en ny kille började på vårt jobb för ett par år sedan. Det här var en person som hade koll. Han sa coola saker, han hade koll, han var en sådan man ville vara och vara runt. Jag ska berätta om ett exempel som visar på hur stort inflytande den här killen hade på gruppen.


Vi alla körde skrothögar. Det var ingen som brydde sig riktigt om hur deras bil såg ut så länge den tog en från punkt A till B. Alla skrothögar stod bredvid varandra i företagets garage. Den ena fulare än den andra. Sedan kom Richard, med sin snygga Volvo. Inte nog med att han hade en himla fin bil. Hans bil hade dessutom himla fina fälgar. Faktum är att det var fälgarna, mer än något annat, som gjorde bilen så fin.


När vi gick tillsammans till garaget en dag under hans första vecka fick jag se fälgarna och bilen. ”Jävlar” sa jag bara, och han var förstås väldigt cool över min reaktion. ”Balla, eller hur?” sa han och sparkade på den vita fälgarna som matchade den vita bilen. Det var helt otroligt snyggt faktiskt. Faktum är att det nog var en av de första gångerna jag reagerat så starkt på någons fälgar. Jo, så var det definitivt.


Veckorna gick och vi skulle komma att ta sällskap till garaget många gånger. Varje gång reagerade jag på fälgarna. De gjorde mig medveten om min egen situation. Jag märkte dessutom att de påverkade andra i teamet. Jag såg att allt fler gick in på diverse bilstylings-sajter och googlade. De googlade när de inte trodde att någon såg, och det gjorde jag också. Det tog hårt på självförtroendet att ha en så ful bil och så fula fälgar i anknytning till hans.


Efter tre månader av Richard kröp den förste av oss till korset. Det var Johan, eller UFO-Johan som han kallades, som hade köpt fälgar till sin bil. Någon frågade vilken färg och naturligtvis var det samma färg, samma typ, som Richard hade. Min fördom var att dessa fälgar inte skulle se lika bra ut på en mörkbrun gammal Skoda – men vad vet väl jag?


Det tog inte lång tid innan nästa person införskaffade nya fälgar. För mig tog det ungefär ett år. Gör det mig motståndskraftig? Jag hoppas det!