Renovera innergård i Stockholm

Jag dansade en sommar i huvudstaden. Ja, jag menar förstås bildligt talat. Egentligen skulle man kunna säga att jag dansade även bokstavligt. Det var mycket dans och fest den där sommaren. Hur som helst tänkte jag idag berätta för er om en sommar då jag jobbade med att renovera innergård i Stockholm. Det är en historia som ligger mig varmt om hjärtat och därför vill jag gärna dela med mig av den. Jag börjar med att berätta bakgrunden till varför det ens kom sig att jag flyttade till Stockholm för att renovera en innergård.


Varje påsk har vi en släktträff. Det är inte alltid som det blir jätteroligt, men emellanåt blir det riktigt trevligt. Den här påsken var det extra trevligt för att jag hamnade vid ett bra bord. Det var någon avlägsen släkting, men i samma ålder som jag (då: 22) som berättade att hon jobbade med att renovera innergård i Stockholm. Jag, min lilla lantis, förstod inte ens att renovera innergårdar kunde vara ett jobb, i Stockholm eller någon annanstans heller. Så skulle det visa sig att det var. Och vet ni vad: jag tyckte att det lät ganska så jäkla spännande.


Efter att ha pratat om det en stund frågade hon vad jag jobbade med. Jag gav den korta versionen för att sedan vika tillbaka samtalet in på hennes jobb. ”Men det här med att renovera innergård i Stockholm. Vad känner du över det? Är det något du skulle rekommendera?” osv. Hon tittade på mig och blev tyst. Sedan öppnade hon munnen och ställde frågan som blev avgörande för min framtid. ”Du får väl komma och testa själv då!”


Tydligen skulle de precis då anlita sommarpersonal. Detta var för vem som helst att vara med på som hade lite erfarenhet av bygg och/eller trädgård. Det hade ju jag. Skulle jag alltså kunna flytta till Stockholm och jobba med att renovera innergård? Det kanske jag skulle. Jag gjorde i alla fall ett försök. Jag ansökte, och en vecka senare hade jag jobbet klart. Det skulle bli Stockholm och det skulle bli till att kavla upp ärmarna och renovera innergård hela sommaren.


Det var kul! En mycket fin sommar som jag minns det, även om det var längesen. Jag berättar mer om detta nästa gång ni hör från mig. OK?


Ta hand om er till dess.