Pappa anlitade hemstädning

Jag var ute hos farsan igår. Det känns både som att det var extremt längesen och väldigt nyligen. Alla vet förstås varför. Jag var inte ens välkommen in på tomten förrän jag kunde visa upp att jag hade antikroppar. Det kunde jag nu göra, och jag var välkommen in på fika för första gången på 9 månader.


Jag klev in i hallen och gick mot köket. Jag gjorde mig redo att kliva över verktyg, lådor och annan skit. Som vanligt tog jag inte av mig skorna. Det gjorde jag nämligen aldrig eftersom det riskerade att sätta flisor i fötterna. Innan jag satte ner foten i köket skrek farsan till: ”Öh! Skorna, för fan”. Jag vände mig om och tittade på honom. Jag frågade om han höll på att få slaganfall eller vad det var frågan om. ”Ser du inte hur rent det är här?” sa han och pekade. Jag hade inte lagt märke till det, men det stämde.


”Vad har du gjort?” frågade jag. Han log och svarade att han skaffat hemstädning. Det var svårt att ta in vad han just hade berättat. Jag testade därför att upprepa vad han sa för att se om jag hört fel: ”Du har skaffat... hemstädning?”. Han bekräftade att det var det jag hade hört. Min pappa, som alltid har varit den mest ekonomiska person jag någonsin träffat, har skaffat hemstädning. Det var inte på något sätt så att jag var besviken. Jag var bara extremt förvånad.


Jag gjorde som han sa, och tog av mina skor. Därefter tog jag en vända i huset för att se hur det såg ut. Jag kan avslöja att det såg väldigt bra ut. Vem som än utförde den här hemstädningen gjorde ett väldigt bra jobb. Faktum är att jag aldrig, under mitt 43-åriga liv, hade sett det såhär städat. Inte i närheten, faktiskt. Han hade alltid bott själv. Han hade alltid struntat fullkomligt i hur det såg ut hemma hos sig. Maskiner, verktyg, skräp, damm, flisor, sågspån och kattskit. Aldrig hade hemstädning varit något han fokuserade särskilt mycket på. Fram till nu.


”Är du nöjd eller?” frågade jag när vi kom in i vardagsrummet. Han log igen, tog ett djupt andetag och sa nöjt: ”Hemstädning är det bästa beslut jag har tagit, tror jag.”


Det tror jag också.