Mitt jobb inom väderskydd i Stockholm

Jag satt på en middag med ett par vänner i fredags. Vi diskuterade allt mellan himmel och jord. Mestadels blev det fotboll, världspolitik, pandemi och andra stora ämnen. För en stund dök vi däremot ner i det mesta vardagliga av samtalsämnen. Vi började tala om våra arbeten, och skämtade om vem som hade viktigast respektive minst viktigast jobb. Alla föreslog att deras egna jobb var viktigast, så även jag. För er som inte har hängt med på vad jag arbetar med så levererar jag väderskydd i Stockholm. Väderskydd, i detta sammanhang, är sådant som använder vid byggarbeten i Stockholm. Helt enkelt för att skydda bygge och byggarbetare mot väder, vilket namnet ju antyder.


Hur som helst så mötte jag mothugg. ”Haha, skulle du ha det viktigaste jobbet?!” sa en av mina vänner. ”Väderskydd i Stockholm lär väl knappast vara viktigare än att se till att verksamheten på banken fungerar felfritt”. Det finns mycket att hänga upp sig på i det oerhört obegåvade uttalandet: 1) Väderskydd i Stockholm är det som på många sätt gör att byggarbeten ens kan ske i staden året om. Jag får anledning att återkomma till detta senare. 2) Det är historiens största överdrift att säga att det skulle vara min vän som gör så att  hjulen i bankens verksamhet är i rullning. Jag tycker att det låter som att det enda han gör är att ta tidig helg och smita undan från sina plikter. 3) Jag är medveten om att banker är oerhört viktiga för att samhället ska fortsätta fungera. Jag är dock tveksam till att man kan säga att detta är det ohotat viktigaste jobbet av alla. Särskilt inte som vår tredje vän, som vid tillfället satt tyst, arbetade som läkare. Där ligger kanske till och med mitt arbete med väderskydd i Stockholm i lä.


För att räta ut eventuella frågetecken om väderskydd i Stockholm tänkte jag här säga vad jag sa till dem. Ett bygge och en byggnadsställning måste ha skydd för att inte skapa onödiga risker. Om man struntar i väderskydd i Stockholm - eller för all del använder sig av ett skydd som inte är tillräckligt hållbart – så riskerar man äventyra både fastigheten, byggnadsställningen och, inte minst, personalen som arbetar på bygget. Sverige är, under stora delar av året, ett land med hårt klimat. Det skulle vara svårt att hålla igång de många byggarbetsplatserna om det inte fanns företag som levererade skydd.