Lastskydd och julklappar

Världens bästa bonusbarn, det är vad jag är. Ja, jag kallar mig bonusbarn trots att jag egentligen inte alls är ett. Min frus familj är min bonusfamilj och jag håller dem varmt om hjärtat. Särskilt för att jag aldrig stått min egen familj särskilt nära. Hur som helst så har jag nu valt att själv titulera mig världens bäste. Detta kommer sig av min förmåga att köpa julklappar. Förra julen så valde jag att köpa lastskydd till flera familjemedlemmar. Vilken jävla succé det blev. Jag ska berätta om detta för er vare sig ni vill eller inte.


Min frus familj (min bonusfamilj) är en stor sådan. De är 5 syskon, varav hon är den yngsta. Ingen av dem är särskilt bilintresserade. Detta är jag väl införstådd med eftersom jag nu, under 10 års tid, har försökt få dem att bli det. Jag tänkte att lastskydd skulle vara en bra gateway till intresset.


Jag knallade omkring i en bilaffär och kom till avdelningen för lastskydd. Jag behövde verkligen inte köpa något nytt till någon av våra bilar. Framförallt hade jag fått stränga riktlinjer från min fru om att inte köpa på mig fler. ”Det får räcka nu” sa hon och det var ord och inga visor för att komma från henne. Inga fler lastskydd skulle det bli. I alla fall inga fler för just mig. Hon sa dock ingenting om att köpa lastskydd till andra. Det där, mina damer och herrar, kallar jag ett kryphål.


Ett par månader innan jul, det är då jag är som mest sugen på att handla julklappar. Inne i bilaffären såg jag på lastskydden och hörde min svägerskas ord eka i öronen: ”Man skulle nästan ha ett lastskydd till bilen” i samband med något jag inte minns. Det skulle man alltså ha, något som kunde skydda bilen. Jag bestämde mig där och då för att lastskydd skulle bli den första present jag inhandlade. Köpet genomfördes och jag bar ut skyddet till min bil.  Jag hoppade in, startade bilen och kände mig nöjd med mig själv. Jag tänkte: ”Lastskydd borde alla som äger en bil ha”. Sedan stod jag på tomgång och tänkte en stund. Jag vände blicken tillbaka mot affären och funderade i någon halv minut. Sedan stängde jag av och gick in igen. Bagageutrymmet var fullt av lastskydd den eftermiddagen. Detta skulle bli den bästa julklappen familjemedlemmarna någonsin hade fått.


Vill ni veta hur det gick? Ratta in på bloggen nästa vecka igen!