Konsten att sälja sin bil i Uppsala

Jag anade inte alls vilket stort intresse det skulle finnas för det senaste ämnet jag skrev om här. För er som missade vad det handlade om så var temat Att sälja bil i Uppsala. Varför det är just den staden är för att det helt enkelt är där jag bor. Det är inte svårare än så.


Hur som helst så var det i alla fall väldigt många som hörde av sig. Många som hade funderat att göra samma sak. Att sälja sin gamla bil i Uppsala och, i slutändan, köpa något nytt. Att sälja sin bil i Uppsala kan vara krångligt. Särskilt krångligt kan det förstås vara för någon som aldrig riktigt gjort det förut. Så minns jag nämligen att det var för mig innan jag började göra ”fordons-karriär” som min pappa kallar det. Första gången jag skulle sälja en bil i Uppsala var det lönlöst.


Jag lade först upp en annons på en köp- och sälj-sajt. Annonsen fick en himla massa visningar men ganska få hörde av sig. Jag tänkte att det var förvånansvärt jävla svårt att sälja sin bil i Uppsala. Jag fick lov att sänka priset och då dök några intressenter upp. Tyvärr var ingen av dessa intressenter intressanta. De som dök upp försökte pruta. De försökte till och med pruta skamligt mycket.


Det hela blev väldigt fel. Vissa dagar valde jag att sluta jobbet tidigare för att visa bilen för någon. Trots att den höll god kvalitet och var i fint skick var det ingen som inte prutade. Det var som att det var någon kod inom att sälja bil i Uppsala. Något jag dittills verkade ha missat. Säljer man sin bil i Uppsala skulle man räkna med prutning, så verkade det helt enkelt vara.


Jag snackade med min äldre bror som jag vet hade sålt bil i Uppsala förut. Han talade mig tillrätta. Förklarade att jag inte skulle förlita mig på min egen förmåga att sälja. Vad visste väl egentligen jag om bilar? Knappast något löd svaret. Jag hade ingen aning om vad som var rimligt eller orimligt när det kom till bilar. Vad skulle jag ta betalt? Inte fan vet jag.


Jag följde hans råd och sökte mig till en professionell återförsäljare av bilar. Sedan dess har jag aldrig sett mig om igen. Utfallet blev kanon. Det var tryggt och säkert och det kändes rätt att sälja bilen till proffs i Uppsala. Proffs som vet vad de sysslar med och som kan ge oss bilägare vad vi vill ha. Jag köpte dessutom min nästa bil på samma firma.


Ironi? Det får ni avgöra.