Jag blev kvar efter balkongrenovering i Stockholm

Det var ett jobb inom balkongrenovering som tog mig till Stockholm en gång i tiden. Det känns ganska knasigt att tänka sig nu eftersom det har gått så lång tid. Så himla lång tid av vänner, olika jobb, familjeskapande (om nu det är ett ord) och annat. En fin tid hela vägen, och den fortsätter och fortsätter – men tiden i Stockholm började om sagt med balkongrenovering. Nu ska jag berätta om den tiden.


Jag hade fått nys om ett jobb som skulle bli ledigt i huvudstaden. De behövde två personer från vårt företag att åka upp och assistera. Vi skulle förses med husrum och allt praktiskt under de 4 månader som vi skulle vara där. Det var från maj till september. Jag var något skeptisk till att jobba med balkongrenovering i Stockholm. Det kändes som en så otroligt stor och komplicerad stad. Det kändes inte som att jag skulle passa in i Stockholm eller med balkongrenovering i staden. Detta trots att jag arbetat med balkongrenovering utanför Stockholm i flera år innan dess. Så kändes det då och det är roligt att tänka på idag.


Mitt första boende i huvudstaden blev Skeppsbron. Det blev baracker i ungefär 3 veckor innan det beslutades att vi skulle flytta. Tydligen hade folk som bodde i närheten klagat på att utsikten påverkades negativt. Lite ironiskt, med tanke på att vår balkongrenovering är det som gör Stockholm finare. Men, men, folk är folk och folk kommer alltid att vara folk.


Vår balkongrenovering i Stockholm fortsatte och vi rörde oss vidare genom stan. Både genom olika projekt och boenden vi gavs. Detta var ett jävligt effektivt sätt att se sig om i den stad jag missat under hela mitt liv. Faktum är att jag aldrig hade varit i Stockholm innan jag började arbeta med balkongrenovering där.


Jag började älska det. Jag började verkligen uppskatta arbetet med balkongrenovering, men också Stockholm. Vilken fantastisk stad det var. Min kollega hemifrån räknade ner dagarna till han fick åka hem igen. Jag räknade ner, men av helt andra anledningar. Jag ville inte hem. Jag ville stanna. Så blev det tillslut. Jag började höra och se mig om efter boenden. Kollade med min platschef om de behövde assistans med något annat till hösten. Många lovade att de skulle kolla. Få återkom med positiva resultat, tills en dag. Ja, det blev faktiskt boende och jobb på samma dag. Jag fick visserligen röra mig ifrån balkongrenovering men jag blev åtminstone kvar i Stockholm.


Skam den som ger sig!