Frågor om fasadrenovering i Stockholm

Frågorna lät inte vänta på sig. Jens hade bara varit hemma i 3 timmar när det stod klart att en hel frågekommitté skulle komma på besök. Det var jul och allt han ville var att ta det lugnt. Men nu skulle hela släkten samlas och fråga ut honom, hemvändaren. Hur var det egentligen att jobba med fasadrenovering i Stockholm? Är huvudstaden så stor som det ryktas om. Det var nog bara 2 i hela släkten som ens varit söder om Sundsvall så att nyfikenheten var stor kunde kanske förstås. Det gjorde det inte mindre frustrerande.



Det var Marie-Louise som ställde frågan. Jens äldsta kusin. Hon hade alltid varit lite speciell så han lät besvara frågan utan att dumförklara den. Vad var roligast med fasadrenovering i Stockholm? Han fick tänka i några sekunder för att ens komma på en vinkel att besvara den genom.


  • ”Ja, bra fråga” ljög han. ”Det är väl ett antal olika saker skulle jag säga. Dels är det förstås den fina staden Stockholm och sedan är fasadrenovering förstås väldigt kul, tycker jag. Det har jag ju vetat förut. Eftersom jag har arbetat med det i 15 år bara på en annan ort..”


Det var lite omedvetet eftertryck i den sista meningen men han tror inte att kusinen tog upp. Även om mamma Karin sparkade till honom lite lätt på vänsterbenet under bordet. Nu skulle han vara trevlig. Folk var faktiskt bara nyfikna på hans liv och yrke inom fasadrenovering i Stockholm. Han fick stå ut med den här frågestunden, och fortsatte därför:


  • ”En annan sak som är kul med fasadrenovering i Stockholm är mitt team. Jag känner verkligen att jag hamnat rätt där och det känns väldigt bra. Det har förstås inte så mycket med varken fasadrenovering eller Stockholm att göra men det bidrar ändå. Jag kände mig väldigt välkommen direkt och det var väldigt fint. Flera av oss är i samma ålder och vi umgås även privat.”


Han sneglade åt höger för att se hur mamma reagerade och möttes av ett stort stolt leende, med en efterföljande klapp på kinden. Det där gick tydligen hem. Ja, sedan fortsatte frågorna och det var förbaskat tydligt att många av släktingarna förberett frågor på förhand. Jens förstod inte hur intressant det kunde vara med fasadrenovering i Stockholm – och hans vardag – men han lät tålmodigt svara på spörsmålen.