Fasadrenovering Stockholm del 2


Senast ni hörde från mig skrev jag om min förunderliga promenad genom stan. Den kvällen jag refererar till fastnade jag i en tanke som jag inte blev av med. Tanken handlade om fasadrenovering i Stockholm, och vad detta hade givit stan genom åren. Sveriges huvudstad är trots allt väldigt gammal. Utan dessa renoveringsåtgärder hade byggnaderna, för längesen, förtvinat av den kalla nordanvinden och det karga klimatet. Egentligen är det ganska otroligt att vi klarar av att se efter våra hus i den här delen av världen. Men detta lyckas vi med – Och en viktig anledning till det är proffsen på fasadrenovering i Stockholm och annanstädes.


Jag kan riktigt höra hur vissa av er tänker ”Å nej, inte ett inlägg om fasadrenovering i Stockholm igen!”. Till er kan jag säga: Frukta icke – För ni har ännu inte förstått vidden av detta vackra yrke och vad våra yrkesprofessionella på området har gjort för staden.


Vad som hände efter min förra promenad var att jag gick på ännu en. Tankemönstret brukar alltid skilja sig från promenad till promenad, men inte den här gången. Nej, den här gången märkte jag ganska omedelbart att tankarna satte iväg åt samma håll som sist. Fasadrenovering i Stockholm var inte ett tema som jag hade tänkt färdigt på. Det var ett som stod säkert, åtminstone om du frågade min hjärna.


Den här gången spatserade jag längs gatorna i en annan del av staden. Även här skulle jag stöta på folk som sysslade med fasadrenovering i Stockholm. För att säkerställa att det var den här typen av bygge jag sprungit på frågade jag en av arbetarna. Tyvärr pratade han inte svenska, och engelskan var svår att förstå. Jag är övertygad om att han kände så över min engelska också. Däremot tyckte jag mig minsann se att dessa killar använde samma slags utrustning som de jag sprang på förra veckan. Det var fråga om fasadrenovering i Stockholm, och så var det med den saken.


När man kommer ifrån den värld som jag länge levt i sysslar man sällan med fasadrenovering i Stockholm. Kanske är det detta som väckt min fascination för ämnet. Jag skulle nästan vilja skriva en teater om fasadrenovering i Stockholm. Det kan väl knappast ha gjorts förr?