Fakta om elmarknaden

Okej, ni vet att jag under det senaste året skrivit mycket om att jag vill lära mig nya saker. Efter det som hände kände jag för första gången att livet verkligen hänger på en skör tråd. Det är läskigt men också uppiggande på något vis. Dagens tema kanske kommer uppfattas som något förvånande för vissa av er. Det är nämligen: Elmarknaden.


Varför elmarknaden? Så lär nog ganska många tänka just nu. ”Varför inte?” är det enda rimliga svar jag kan ge. Jag använder el precis hela tiden, varje dag. I vad jag än gör så används el. Ändå har jag ingen aning om elmarknaden, ingen aning om var den el jag nyttjar kommer ifrån. Skrämmande? Nej, men kanske lite märkligt.


Så, till att börja med. Hur ser elmarknaden i Sverige egentligen ut? Till att börja med ska poängteras att Sverige, Danmark och Norge delar sina elmarknader. Så har det sett ut sedan 90-talet. En gemensam skandinavisk marknad som skapades utifrån rädsla, skulle man kunna säga. Man var orolig att elpriserna skulle sticka iväg och genom att samarbeta med den gemensamma elmarknaden kunde man komma undan – trodde man.


Med detta sagt ska det poängteras att slutkunderna endast kan köpa el från inhemska bolag. Den gemensamma elmarknaden påverkar således inte gemene man och dennes köp av el. Det är väl förmodligen därför som denna information flugit över huvudet på många människor, mig själv inkluderat. Fram till nu då alltså.


När jag nu skriver dessa saker om den svenska elmarknaden – kom då ihåg att jag bara är en okunnig nybörjare. Ja, alltså jag menar att jag inte kan garantera att exakt allt jag säger är rätt och riktigt. Jag tar däremot gärna feedback från de av er som kan. Jag slår vad om att jag har både en och två följare som kan elmarknaden alldeles utmärkt. Ni får gärna skriva i kommentarsfältet och berätta för mig om jag fått någonting om bakfoten. Jag riktar stor tacksamhet till er som gör mig smartare för varje dag. Tack, tack och tack!


En sak som jag alltid har undrat är hur priserna på elmarknaden egentligen kan svänga. Jag menar, vad är det egentligen som gör att svängningarna uppstår? Detta sökte jag upp och fann svar på. Det korta svaret är att det finns många faktorer som påverkar. Det handlar framförallt om vad som händer ute i den stora världen. Oljepriser, svängningar på valutamarknaden, pris på kol osv. Ja, ni förstår ju. Elmarknaden svänger av att saker i världen händer och det lär väl knappast göra någon förvånad.


Nu hinner jag inte skriva om detta längre. Vi får se om jag får anledning att återkomma till ämnet elmarknaden lite längre fram. Till dess: Ha det så bra!