Ett städföretag i en svunnen tid

Jag har tittat på en väldigt populär amerikansk serie om en familj som äger ett stort mediebolag. Detta fick mig att känna att jag borde börja skriva eget. Det har alltid varit en dröm som jag aldrig riktigt jagat. Jag har aldrig riktigt kommit fram. Kommit till skott. Ni vet, allt det där. När jag nu har sett denna serie har jag fått idéer för att göra något liknande. Ett familjedrama i mindre skala. Relationer mellan människor som inte gillar varandra men som tvingas umgås på grund av deras familjekoppling. Vill ni höra hur långt jag kommit i tanken?


Jag tänker att det kan handla om ett familj som driver ett städföretag. Det ska inte vara ett litet bolag. Nej, ett av Sveriges absolut största städföretag ska det vara. En historia om makt och svek. En berättelse om hopp och förtvivlan och allt däremellan. Om självförverkligande och cynism. Är ni med?


Tanken är att familjen och således städföretaget ska drivas av en riktig matriark. Hon har varit med i gemet länge och sett alla delar av branschen. Hon började arbeta på ett städföretag när hon bara var 15 år gammal i hemlandet. Karriären fortsatte sedan i Sverige och hon klättrade snabbt i rang på företaget hon hamnat på. Redan vid 19 års ålder, i ett helt nytt land, fick hon sin första chefstjänst. Det hade aldrig hänt på detta städföretag tidigare. När hon var 23 startade hon sitt eget städföretag som växte, växte och växte till dess att vår historia börjar.


När vi kommer in i berättelsen så har städföretaget precis köpt upp sin största konkurrent. Ett järngrepp om den svenska marknaden har tagits och expansion till de andra nordiska länderna fanns som plan. Det krävde bara att alla i ledningen, dvs i familjen, var med på tåget. Alla var inte lika entusiastiska till expansionen. Framförallt tyckte den äldste sonen att det var ett dumt läge att utvidga verksamheten på det viset.


Det ska också läggas till att serien om detta städföretag kommer att utspela sig i början av 00-talet. En period man inte riktigt har börjat minnas än, om ni förstår vad jag menar. Det ska bli väldigt spännande att se om jag får till detta. Det vore himla kul!