Diamantring i plural och tanke

I allt väsentligt vet jag att jag inte är någon stor storyteller. Detta har stått klart för mig i alla år. Jag tyckte aldrig riktigt om svenskalektionerna i skolan och jag har heller inte något större intresse för böcker. Vad jag däremot är en mästare på är att försöka. Jag försöker och försöker till dess att jag behärskar någonting. Så var det nyligen och döm av min förvåning så var det just berättande som jag testade och segrade över.


Jag berättade en saga om ett antal diamantringar för mina barn. Den blev bra. Och vet ni vad det bästa med den var, förutom att den var just bra? Jo, det var att den var improviserad. Jajamensan, historien om diamantringarna kom från mig ur min fantasi. Idag tänkte jag berätta om detta.


Det började med att min kollega Jennifer talade om en diamantring på jobbet. Hennes man hade friat och hon väntade sig just detta. ”Klart man vill ha en diamantring” sa hon och jag förstod inte riktigt. Bröllop och ringar är knappast något jag har särskilt bra koll på. Däremot intresserade jag mig av konceptet. Det tycktes väldigt viktigt för henne att få den där diamantringen. Det riktigt brann i ögonen på henne när hon talade om det. Hon talade om en diamantring på samma sätt som Gollum talade om ringen i sagan.


Jennifer fick bifall på sitt samtal om diamantringen. Det var flera kollegor, både män och kvinnor, som tycktes dela hennes inställning. De nickade intygande och sa att ”Absolut, självklart ska det vara en diamantring när det ska till giftermål. Vad annars?”. Jag insåg att detta var ett område jag nog aldrig skulle kunna förstå. Jag gick tillbaka till mitt kontor med tankar om diamantringar ständigt närvarande.


Det blev svårt att fokusera på arbetet under eftermiddagen. Jag var där men jag var ändå inte riktigt där, om ni förstår vad jag menar. Nej, jag var tvungen att skriva ner mina tankar. Varför just diamantring? Varför var det ämnet som etsat sig fast på min hjärna? Det fortsatte så under resten av dagen och jag började googla på saken. Diamantring, vad fanns det egentligen att lära sig om det. Diamanter överhuvudtaget. Vad var det egentligen?


Nästa vecka kommer jag att berätta sagan om diamantringarna. Detta hinns inte med idag.